startup, meeting, brainstorming-594090.jpg

האבחון הגרפולוגי ככלי עזר לאבחון מנהלים בחברות ובארגונים

זה כבר לא סוד שחברות וארגוניים רבים מבקשים סיוע וייעוץ מגרפולוג על מנת לבחור עובדים לארגון.

פורסם במקור במגזין “סטטוס”, 21.9.21

דווקא בתקופה זו, כאשר עובדים רבים לומדים התנהלות נכונה בראיון, עוברים קורסים מקצועיים רבים על כיצד ליצור קשר עין בצורה נכונה עם המראיין/ת, לומר את המלים הנכונות בטון הנכון, להרשים תוך שלושים השניות ושלל השיטות לעבור ראיון עבודה בהצלחה – יש דבר אחד שלא ניתן לזייף והוא האבחון הגרפולוגי.

לא ניתן ללמוד לאבחון גרפולוגי, בניגוד לשיטות של ראיון או מבחנים השלכתיים אחרים בעולם התעסקותי ובכך יתרונו היחסי של האבחון הגרפולוגי כך מסבירה מיכל דורון גרפולוגית בעלת ותק של שלושים שנה, יו”ר הועדה לגרפולוגיה משפטית של האגודה  לגרפולוגיה מדעית בישראל, מחברת הספר “על ספת הגרפולוג”. “כגרפולוגית אני בוחנת את התנועות שהמח משדר ליד הכותבת זהו תחום מדעי ואני עורכת חוות דעת לארגונים ולחברות”.

לפני ששולחים מרואיינים לאבחון פסיכולוגי על המנהלים להגדיר את התפקיד הניהולי –  מה  תחום ניהול? האם המועמד מיועד להיות מנהל שירות? מנהל פיתוח? מנהל שיווק? מנהל ייצור? וכד’. בנוסף, כמה עובדים אמורים להיות תחתיו? מי מעליו? כמה עובדים מעליו, מהן סוגי המשימות שהוא אמור לנהל ומהם התפקידים העיקריים שנדרשים ממנו. התשובות לשאלות הללו הם הדברים שנחפש אצל המועמד בחוות הדעת הגרפולוגית.  

לדוגמה: לעתים ישנם כתבי יד של מנהלים מוכשרים מאוד בעלי רעיונות מצוינים אך נראה שהם בנויים לאווירה יוקרתית מאוד וקשה להם עם אווירה מחוספסת. זה יבוא לידי ביטוי בכתב יד מעודן יותר, כתב דק עם עיצוב שלדי. אדם זה יהיה מנהל ענייני וקר ויתאים יותר לחברת הייטק. אם אותו מועמד מתמודד לתפקיד של מנהל ייצור שעליו להיות באינטראקציה מתמדת עם עובדים ישירים יותר הוא לא יסתדר עם ההווי ותהיינה בעיות רבות על רקע יחסי אנוש, פרמטר זה יעמוד לרועץ ויהווה מכשול רציני בהסתגלותו. נתונים כאלו ואחרים ניתן לראות בכתב היד והם יהיו כתובים בחוות הדעת בצורה מדויקת ועניינית וכך לבעל החברה יהיה קל יותר לקבל החלטה בנוסף לגורמים אחרים כמו הידע המקצועי של המועמד.  

דוגמה נוספת: למשרת מנהל שיווק התמודד מועמד אנליטי, מוכשר וחכם שהגיע מעולם ניתוח המערכות. מועמד זה ניחן בסבלנות, ביכולת למידה וביחס רציני. חסרונו הגדול היה שהוא היה איטי מאוד בעוד לעולם השיווק נדרש מישהו מהיר ובעל יכולת אילתור שעובר מעניין לעניין בזריזות. המלצתי עליו בתור מנהל תוכנה. שם הוא השתלב מצויין ועשה חיל.

ניתן לראות סוגי ניהול בכתב היד- מנהל משלב, מנהל ריכוזי, מנהל רציונלי  ומנהל ביורוקרטי.

מנהל משלב, לדוגמה, הוא האדם המוצא את שביל הביניים ומוצא את הדרך לשתף את העובדים בהחלטותיו, יוצר קשר בלתי אמצעי ומעדיף שיתוף פעולה ועבודת צוות על פני החלטות עצמאיות. מנהל זה תמיד יעדיף שלום בית ויהיה אהוד, אך החיסרון הוא חששו מלקבל החלטה שלא תהיה פופולארית על הרוב בשל רצונו לשיתוף פעולה. כתב כזה, בדרך כלל, קריא, מהיר והרמוני. ארגון הכתב יהיה טוב, הזווית תהיה חדה ותהיה הרבה תנועה בכתב.

ישנם ארגונים שיעדיפו מנהלים משלבים כמו חברות קיבוציות וישנן חברות שיעדיפו מנהל ריכוזי המקבל החלטות באופן עצמאי ומהיר ומוליך את הצוות בצורה נועזת. הכל תלוי בדינמיות האירועים ובקצב התהליכים בחברה. שיתוף פעולה הוא מפרה אך כל החלטה משותפת לוקחת זמן וניהול ריכוזי מהיר יותר גם אם יש לו חסרונות.

תמונת הפרופיל של תפקוד המועמד כמנהל עוזרת, כאמור, לבעל החברה לקבל החלטה ולצמצם נזקים בהמשך הדרך.

חשוב לציין עבור המועמדים שלא מתקבלים לתפקיד שבו חפצו וחשים תסכול באותו רגע שהאבחון המדוקדק עוזר גם להם. חישבו לרגע שאתם מתקבלים לתפקיד שאינו מתאים לכם ולמבנה אישיותכם, אתם תחושו תסכול רב ותיכשלו לא מפני שאינכם חכמים מספיק אלא מפני שאינכם מתאימים למבנה הארגוני הספציפי. במידה מסוימת התפקיד משול לנעל שאמורה להתאים למועמד, למעסיק ולארגון. כאשר יש הלימה בין שלושתם חוק הכלים השלובים מתחיל לנוע. האבחון הגרפולוגי במקרה זה הוא כמו יועץ הסתרים.     

*הכותבת מיכל דורון היא מומחית לגרפולוגיה בתחום התעסוקתי, משפטי וקליני וסגני יו”ר איגוד בגרפולוגים על הקשר בין גרפולוגיה לתעסוקה.

אהבתם את הפוסט? מוזמנים לשתף:

לשיתוף בפייסבוק
לשיתוף בוואטספ

בחזרה לבלוג